Oudertraining
In gesprek met uw kind.
Het door ons ontwikkelde Gespreksschema voor gedragsverbetering is een gemakkelijk te gebruiken middel ter ondersteuning bij het voeren van een gesprek met je kind, waarbij je je kind aan het denken zet.
De specifieke opbouw van het Gesprekschema en de volgorde van de te stellen vragen, dragen bij aan het samen oplossen van het probleem. In de training leert u wanneer en hoe u dit schema kunt inzetten. Ook leert u aan welke 5 voorwaarden moet zijn voldaan, voordat u het Gespreksschema kunt gebruiken.
De 5 voorwaarden:
In de training wordt het belang uitgelegd van de vijf voorwaarden en krijgt u de gelegenheid om hiermee te oefenen. Het houden aan deze voorwaarden is noodzakelijk om het werken met het Gespreksschema succesvol te maken.
- Oprechte interesse
- Voorbereiding
- Tijd en ruimte
- Afstemming
- Zet de ander aan het denken
Wanneer zet je het Gespreksschema in?
- Als uw kind moeite heeft om zich aan afspraken of regels te houden
- Als het uw kind niet (goed) lukt om zijn doelen en of wensen te bereiken
Het doel van het werken met het Gespreksschema is een duurzame gedragsverbetering, (van ongewenst- naar gewenst gedrag) door de juiste vragen te stellen, waardoor je samen tot een oplossing komt die voor beide partijen en de omgeving acceptabel, realistisch en wenselijk is.
Voor het werken met het Gespreksschema is een juiste basishouding nodig, waarbij je als ouder uitstraalt: We gaan samen kijken hoe we dit kunnen oplossen. Wat voor jou belangrijk is, staat daarbij voorop.
Ouders leren een manier van samenwerken (zonder straf en/of een beloningsysteem) die leidt tot een duurzame gedragsverbetering op het gebied van werken aan doelen, wensen en het zich houden aan regels en afspraken.