Training voor professionals

 

Gespreksschema voor Gedragsverbetering

Het door ons ontwikkelde "Gespreksschema©" voor gedragsverbetering is een gemakkelijk te gebruiken middel ter ondersteuning bij het voeren van een constructief gesprek, waarbij je je gesprekspartner aan het denken zet.

De specifieke opbouw van het "Gespreksschema©en de volgorde van de te stellen vragen, dragen bij aan het samen oplossen van uw probleem. In de training leert u wanneer en hoe u dit schema kunt inzetten. Ook leert u aan welke 5 voorwaarden moet zijn voldaan, voordat u het "Gespreksschema©" kunt gebruiken.

Dit gesprek leidt tot afspraken waar beide partijen 100% achter staan en die afspraken leiden vervolgens tot een duurzame gedragsverbetering vanuit inzicht en niet vanuit angst of afhankelijkheid.

 
Training1

Voor wie is deze training geschikt?

Deze training is geschikt voor professionals, die behoefte hebben aan ondersteuning bij het duurzaam verbeteren van het gedrag van hun doelgroep.

De training bestaat 2 bijeenkomsten van 4 uur. Daarnaast kan er, indien nodig, per deelnemer een coachingsmoment ingepland worden. Er kan individueel en in groepsverband getraind worden. Deze training is SKJ geaccrediteerd met 8 punten. 

Consultancy

Een andere reden om WinBas-Training in te schakelen is dat wij een onafhankelijke partij vormen, die de klant een objectieve kijk kunnen geven op het ongewenste gedrag waar een organisatie mee worstelt en daarvoor oplossingen kunnen aandragen.

 

 

 

De 5 voorwaarden voor succes.

In de training wordt het belang uitgelegd  van de vijf voorwaarden en krijgt u de gelegenheid om hiermee te oefenen. Het houden aan deze voorwaarden is noodzakelijk om het werken met het Gespreksschema© succesvol te maken.

  1. Oprechte interesse: ‘Ik wil jou leren kennen en ben nieuwsgierig naar wat voor jou werkt. Ik  benader je zonder oordeel.”
  2. Voorbereiding: “Ik  zorg dat ik heel goed kan uitleggen wat het belang van de afspraak, regel  of wens voor jou is. En ik leef me in in wat voor jou zou kunnen werken.”
  3. Tijd en ruimte: “Ik  zorg ervoor dat er voldoende tijd en ruimte is om samen met jou op onderzoek te gaan naar wat jou kan helpen.”
  4. Afstemming: “Aan het begin van het gesprek ga ik altijd na of er ‘ruimte’ is of dat er nog iets in de weg staat”.
  5. Zet de ander aan het  denken: “Samen met jou wil ik onderzoeken hoe het komt dat jij moeite hebt met… En wat juist wel voor jou zou kunnen werken.”
 

Wanneer zet je het Gespreksschema© in?

  • Als iemand moeite heeft om zich aan afspraken of regels te houden
  • Als het iemand niet (goed) lukt om zijn doelen / wensen te bereiken

Het doel van het werken met het Gespreksschema© is een langdurige gedragsverbetering, (van ongewenst- naar gewenst gedrag) door de juiste vragen te stellen, waardoor je samen tot een oplossing komt die voor beide partijen en de omgeving acceptabel, realistisch en wenselijk is.

Voor het werken met het Gespreksschema© is een juiste basishouding nodig, waarbij je als professional uitstraalt: “Ik ga dit ‘probleem’ samen met jou oplossen, op een manier die voor jou niet onaangenaam voelt en ik hecht daarbij veel waarde aan wat voor jou belangrijk is.”

Doelstelling:

U leert leert een manier van samenwerken die leidt tot een duurzame gedragsverbetering op het gebied van werken aan doelen, wensen en het zich houden aan regels en afspraken.

Subdoelen/Resultaat:

  • Beide partijen worden op een positieve manier aan het denken gezet
  • Meer inzicht met betrekking tot de ‘waarom’ van regels en afspraken (voor beide partijen)
  • Gedragsverbetering 
  • Betere en fijnere samenwerking 
  • 'Straffen’ is niet nodig
  • Door het gebruik van het schema blijft er sprake van verbondenheid en wederkerigheid. 

 

De kern van het Gespreksschema© is dat de professional onderzoekt wat helpt om gedragsverbetering tot stand te brengen. Na het goed afsluiten van deze training wordt er voortaan een beroep gedaan op de zelfregie zodat de consequenties van gedrag niet als een straf die opgelegd wordt, maar als een logisch gevolg van het eigen handelen wordt ervaren. Dit zorgt ervoor dat de goede relatie intact blijft.

Beschrijving inhoudelijke activiteiten:

De training bestaat uit 2 bijeenkomsten van 4 uur. Tijdens de bijeenkomsten kun je je het werken met het Gespreksschema© en de 5 voorwaarden optimaal eigen maken. We bieden een praktische training aan met veel mogelijkheid tot oefenen en ervaren.

Tijdens bijeenkomst 1 gaan we in op het Gespreksschema© , de basishouding, de werkwijze en de 5 voorwaarden.  In bijeenkomst 2  worden de ervaringen in de praktijk gedeeld en besproken daarnaast behandelen we het verschil tussen regels en afspraken en nemen de cursisten hun eigen huisregels onder de loep en ‘reflecteren en borgen’ we het geleerde. 

Leerdoelen Training Gedragsverbetering©

 Na afloop van de training:

  • Kan de cursist het doel en de werking van het ‘Gespreksschema© Gedragsverbetering’ uitleggen
  • Kan de cursist het belang van de voorbereiding van het Gespreksschema© Gedragsverbetering’ benoemen
  • Kan de cursist het Gespreksschema© Gedragsverbetering’ in de praktijk toepassen 
  • Begrijpt de cursist dat het succes van het Gespreksschema© valt of staat met de intentie en de grondhouding van de cursist
  • Is de cursist zich bewust van ‘In verbinding zijn en blijven’
  • Kent de cursist de 5 voorwaarden voor een goed gesprek over gedragsverbetering 
  • Is de cursist zich bewust van het goed duidelijk kunnen maken waarom er regels zijn en waarom ze belangrijk zijn.
Trainingsduur Coachen in één dagDuur van de Training
2 dagdelen van 4 uur.
Tijden Coachen in één dagTijden
In overleg.
Deelnemers Coachen in één dagAantal deelnemers
Kleine groepen. Met een maximum van 10 deelnemers.
Competenties Coachen in één dagIn-company
In overleg.
Kosten                                                                                                                          
Daar wij maatwerk leveren, worden de kosten daar op afgestemd.
SKJ - Stichting Kwaliteitsregister JeugdStichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ207626)                                      
Accreditatiepunten: 8